zondag 24 mei 2009

Ding 8: een reflectiemoment

Ik heb nu zelf nog maar enkele web 2.0-toepassingen uitgeprobeerd, dus alleen op basis daarvan een visie op web 2.0 ontwikkelen, is moeilijk. Gelukkig heb ik al van een aantal collega's hun ervaring met deze nieuwe toepassingen vernomen.

Een blog lijkt mij vooral interessant om bepaalde acties en gebeurtenissen naar je gebruikers te communiceren. intern is een blog moeilijker toe te passen. Een blog onderhouden is wel zeer tijdsintensief. Een alternatief daarvoor is het aanmaken van een facebookpagina van de bibliotheek. Die weg kan je ook beter gebruiken om kleine zaken aan te kondigen, zoals een nieuwe themastand. Belangrijk nadeel: je bereikt een beperktere groep gebruikers (enkel Facebookgebruikers).

RSS lijkt mij vooral handig als je alles goed kan instellen. In het geval van Hoogstraten zou het bv. handig zijn als je gebruikers verwittigd worden als er een nieuwe keuzelijst op je catalogus geplaatst wordt. Ik zou als gebruiker niet op de hoogte gebracht willen worden, telkens er een nieuw boek of ander materiaal aan de catalogus toegevoegd worden.
Voor de gemeentelijke website is RSS zeker handig. Hoogstraten krijgt binnenkort een nieuwe site, hopelijk biedt die RSS.

Over Flickr heb ik het al in een vroeger bericht gehad. Zie mijn bericht van 13 mei.

In het algemeen zitten er in web 2.0 een aantal interessante toepassingen die in de bibliotheekwereld zeker bruikbaar zijn. De grootste moeilijkheden zijn het vertrouwd worden met de nieuwe technologieën en de tijd vinden om alles up-to-date te houden. Dit was inderdaad een vrij nieuwe wereld voor mij want zowel op het werk als in mijn vrije tijd praat ik weinig over ICT. Enkel als ik op studiedagen collega's van andere bibliotheken ontmoet, gebeurt dat wel eens.

In Hoogstraten kunnen de mensen al hun mening over boeken publiceren. Ze kunnen ook punten geven. Andere gebruikers kunnen dit dan op de OPAC lezen. Helaas heeft deze service niet echt veel succes. het aantal reacties is beperkt, dus heeft de klant er in veel gevallen ook weinig aan. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik er vaak zelf ook niet aan toekom om gelezen boeken te quoteren.

Dit zou als reflectie moeten volstaan. Nu nog even mezelf oppeppen: 1/3 van de cursus is afgerond, nog maar 15 dingen te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten